جغد

جغد

همگان را برای مدتی و برخی را برای همیشه می توان فریفت اما همگان را برای همیشه هرگز
جغد

جغد

همگان را برای مدتی و برخی را برای همیشه می توان فریفت اما همگان را برای همیشه هرگز

اسم شب

 

- رهگذر، ایست! بی پدر مادر

اسم شب چیست بی پدر مادر؟

 

اسم شب را بگو اگر دانی

به چه مقصد در این خیابانی؟

 

اسم شب هرچه هست بی خبرم

آمدم نان بگیرم و ببرم

 

خانه ام در همین خیابان است

به گمانم که اسم شب « نان» است

 

نه، گمان میکنم « وطن » باشد

اسم ایران خوب من باشد

 

- رهگذر بیش از این مشو پر رو!

حرف خود را بسنج و بعد بگو

 

گفتم ایران، مگر به جز این است؟

نکند اسم شب  « فلسطین » است

 

نیست امشب حواس من کامل

بچه ها گشنه اند در منزل

 

گر به من اندکی امان بدهی

فرصت ابتیاع نان بدهی

 

باز میگردم و سر فرصت

در همین باره میکنم صحبت

 

اسم شب را دو بار، بلکه سه بار

میکنم از برای تو تکرار!

 

- رهگذر اسم شب بود لازم!

تا نگویی نمیشوی عازم!

 

پس اجازه بده مرور کنم

طول تاریخ را عبور کنم

 

بکنم از گذشته ها آغاز

به همین نقطه باز گردم باز

 

تا مگر اسم شب شود پیدا

جان فدای مقررات شما...

 

اسم شب، سابقاً «تباهی» بود

«ظلمت» و ظلم «پادشاهی» بود

 

اسم شب «گرگ»،اسم شب «روباه»

« کودتا»،«بازگشت شاهنشاه  «

 

اسم شب،«پول»،«پول آمریکا «

اسم شب،«زور»،«سازمان سیا «

 

اسم شب، «نفت»، نفت خالص ناب

اسم شب، هدیه، رشوه، «حق حساب «

 

اسم شب «باج»، اسم شب «تلکه «

اسم شب «شاه»، اسم شب «ملکه «

 

اسم شب «نطقهای شاهانه «

اسم شب «عطیه ی ملوکانه «

 

اسم شب «زاهدی»«حسین علا «

اسم شب«شاهپور غلامرضا «

 

اسم شب اسمهای پر مصرف

پهلوی، شمس، فاطمه، اشرف

 

اسم شب اسم «خاندان جلیل «

ترس، تهدید، توسری، تحمیل

 

اسم شب «آزموده ی سفاک «

خرس،تیمور، بختیار، ساواک

 

اسم شب «استوار ساقی» بود

که دو قورتش همیشه باقی بود!

 

اسم شب، ایست، پاسبان، باطوم

دستگیری، محاکمه، محکوم

 

اسم شب حبس اسم شب سلول

شوک برقی، شکنجه گر، مقتول

 

اسم شب «مرگ» بود و «عزرائیل «

اسم شب «موشه» بود و» اسرائیل«

 

اسم شب شعله، گاز،آتش، دود

اسم شب «ثابتی «، «نصیری» بود

 

اسم شب نیک پی، علم، منصور

اختناق و کمیته و سانسور

 

اسم شب از اسامی مضحک

مرد خود ساخته ، عقاب اپک!

 

اسم شب بهترین اسامی بود

«  آزمون» و «شریف امامی»بود

 

اسم شب اسمهای اجباری

خسرو داد،اویسی، ازهاری

 

یا «امینی»، «فریده دیبا»

«دکتر اقبال» و باقی اینها

 

اسم شب «مهدوی»،«امیر عباس»

چه بگویم؟ دگر نمانده حواس

 

باز هم هست و بنده بی خبرم

آمدم نان بگیرم و ببرم!

 

اسم شب، کرده تازگی تغییر

جور و واجور میشود تفسیر

 

اسم شب «قتل روزنامه فروش»

نشریات چپی، کتک، خاموش!

 

اسم شب «روزنامه ی زوری»

سر مقاله، مقاله، دستوری

 

اسم شب «اجتماع»،«خط و نشان»

دم آیندگان، دم کیهان

 

اسم شب «حمله»، «روزنامه نویس»

نه حمایت، نه دادرس نه پلیس

 

اسم شب، باز «کوکتل مولوتوف»

متعصب، «ژ-3»، کلاشینکف

 

اسم شب ،«بی نزاکتی»،«پرخاش»

«به تو مربوط نیست»،«ساکت باش»!

 

اسم شب «انقلاب سر بسته»

جلسه در اتاق در بسته

 

اسم شب «کارهای پنهانی«

رهبران جدیداً ایرانی!

 

اسم شب، «دادگاه صحرائی«!

به گمانم ز کافه میائی!

 

«هــا بکن»! مست؟ ظاهراً بلفرض

لخت شلاق، مفسد فی الارض!

 

مثل سابق، «کمیته، ساواکی»

بزنیدش! چه کاره بود؟، شاکی!

 

اسم شب، «بازسازی ساواک»

انتخاب عوامل سفاک

 

اسم شب «دستگیری» و «انکار»!

پنجه بکس و شکنجه و آزار

 

اسم شب نا امید، شک، تردید

اسم شب ترس، اسم شب تهدید

 

اسم شب هرچه بود، اینها بود

که همیشه مزاحم ما بود

 

باز اگر هست، بنده بی خبرم

آمدم نان بگیرم و ببرم!

 

قصد من هیچ انتقاد نبود

روی من اینهمه زیاد نبود

 

نیستم بنده «مفسد فی الارض»

هستم البته «مفلس فی القرض»

 

گر زدم حرفهای نا مطلوب

کله ام گرم بود،بی مشروب

 

باز افسار خویش ول کردم

فرصتی بود،درد دل کردم

 

تو بزرگی و من خطاکارم

از تو امید مغفرت دارم

 

در سیاست خلاصه بی نظرم

آمدم نان بگیرم و ببرم!

 

اسم شب، آنچه عرض کردم من

هست اسباب شادی دشمن

 

من از این اسمها ندارم دوست

بهر ما، اسم دیگری نیکوست

 

کاشکی اسم شب «صداقت» بود

یا به قول امام:«وحدت» بود

 

اسم شب،«انقلاب» بود ای کاش

شب نبود،آفتاب بود ای کاش

 

اسم شب نور، روشنی، خورشید

عشق، زندگی، امید

 

اسم شب، روز، روز دلشادی

اسم شب صبح، صبح آزادی!

 

- رهگذر،این ترانه ها کافیست

اسم شب هیچیک از اینها نیست

 

اجل امشب گرت امان بدهد

باش تا صبح دولتت بدمد!

 

هادی خرسندی

نظرات 2 + ارسال نظر
غریبه پنج‌شنبه 24 آذر 1384 ساعت 15:15 http://banouye-sib.blogsky.com

اسم شب واسه هر شخصی معنایی داره

تعریفش برای همه نمیتونه یکی باشه

ممنونم به منم سر زدی

پژمان پنج‌شنبه 24 آذر 1384 ساعت 15:16 http://nahan-dar-jahan.blogsky.com

عمری که اجل در عقبش میتازد
هرکس که غم و غصه خورد میبازد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد