جغد

جغد

همگان را برای مدتی و برخی را برای همیشه می توان فریفت اما همگان را برای همیشه هرگز
جغد

جغد

همگان را برای مدتی و برخی را برای همیشه می توان فریفت اما همگان را برای همیشه هرگز

آخرین امتحان

آخرین روز امتحان فارغ التحصیلی فرا رسیده است. در یک دانشگاه معروف شرقی آمریکا،دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی با هیجان و خوشحالی دور هم جمع شده اند و درباره آخرین امتحان خود که چند دقیقه دیگر شروع می شود، صحبت می کنند. همه سرشار از اعتماد بوده و در انتظار جشن باشکوه بعدی و زندگی جدید و رنگارنگ آینده هستند.

 بعضی از این دانشجویان شغل هائی پیدا کرده اند و بعضی درباره کارهائی که دوست دارند صحبت می کنند. با اعتماد به علم و دانش فرا گرفته از دانشگاه، دانشجویان اطمینان کامل دارند که در آینده دنیای خارج منتظر و در اختیار آنها است. همه می دانند این امتحان دیگر سخت نیست. استاد به آنها اطلاع داده است که آنها می توانند کتب درسی و یادداشت های کلاس را همراه داشته باشند و تنها از آنها خواست که در جریان امتحان با دیگران صحبت نکنند. زنگ خورد، دانشجویان یکی پس از دیگری وارد کلاس شدند.

 وقتی اوراق امتحان را دریافت کردند، همه آنها شاد بودند چون روی کاغذ فقط چند سوأل نوشته شده بود. سه ساعت گذشت، استاد شروع کرد به جمع آوری اوراق کرد. اما ظاهراً دانشجویان دیگر هنوز اطمینان کامل نداشتند و آثار نگرانی در چهره آنها نمایان بود. استاد پس از گرفتن همه ورقه های امتحان از شاگردان خود پرسید: کسی هست که همه سوألات را پاسخ داده باشد؟ هیچ کس جوابی نداد. استاد پرسید:" کسی هست که چهار سوأل را پاسخ داده باشد؟ باز هم هیچ کس دستش را بلند نکرد. استاد گفت: سه تا یا دو سوأل چه؟ شاگردان بسیار نگران بودند و فقط به یکدیگر نگاه می کردند. استاد ادامه داد:" پس حتماً کسی هست که یک سوأل را پاسخ داده باشد. همه دانشجویان خاموش بودند.

 استاد ورق های امتحان را روی میز گذاشت و گفت: این نتیجه همان است که انتظار داشتم. این کار را کردم تا خاطرات عمیق تری در ذهن شما باقی ماند. با آنکه تحصیلات چهار ساله تمام شده است، اما هنوز سوألات زیادی راجع به علوم مهندسی هست که شما نمی دانید و این سوألات در امور روزانه بسیار عمومی است. استاد با خنده ادامه داد: جوانان، نگران نباشید، همه شما در امتحان قبول خواهید شد. اما یادتان باشد با آنکه شما دانشجوی فارغ التحصیل یک دانشگاه معروف هستید، اما زندگی تحصیلی شما بزودی شروع می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد